Doorgaan naar hoofdcontent

Artikel bij video "Hoe verander ik de toetsenbordindeling in elementary OS?"


Inleiding

Ik gebruik al enige tijd de Dvorak-toetsenbordindeling. Ik krijg snel last van mijn hand als ik lang aan een computer zit en aangezien ik voor bijna alles wat ik moet doen of voorbereidingen voor wat ik moet doen aan een computer zit, kan dit op een gegeven moment erg vervelende en zeurende pijn veroorzaken. Ik heb direct blind leren typen, ook al heb ik op het toetsenbord van mijn eigen laptop stickers geplakt die de Dvorak-indeling weergeven. Dit omdat ik soms gebruik maak van externe toetsenborden en meer dan 1 laptop heb en niet voor al deze toetsenborden stickers wil kopen en plakken.

Aanleiding van de video

De situatie is nu zo dat op al mijn computers de Dvorak-toetsenbordindeling is ingesteld. Het komt echter regelmatig voor dat iemand anders gebruik wil maken van mijn computer. Er is eigenlijk niemand in mijn directe sociale omgeving die ook gebruik maakt van deze toetsenbordindeling en daarnaast zijn ze ook niet bekend met elementary OS, of eender welke Linuxdistributie. Bijna elke keer dus als iemand anders even op mijn computer iets wil doen, word me gevraagd om de QWERTY-toetsenbordindeling toevoegen en naar deze te wisselen. Omdat na een aantal keer ik hier genoeg van had, besloot ik om een kort instructiefilmpje te maken waarin ik uitleg hoe je een toetsenbordindeling kan toevoegen in elementary OS en hoe er tussen verschillende toetsenbordindelingen gewisseld kan worden. Zo kan ik in het vervolg mensen wijzen op deze video en kunnen ze zelfstandig dit probleem oplossen. Hieronder vindt u de ingebedde video, laat me weten wat eraan verbeterd kan worden. Mocht ik nog meer vaker voorkomende problemen tegenkomen, dan zal ik misschien meer van dit soort video's maken, de feedback die ik nu krijg kan ik dan in toekomstige video's meenemen.

De video


Reacties

Populaire posts van deze blog

Aankondiging aankoop Korora van ThinkPenguin

Al enige tijd ben ik aan het denken over het aanschaffen van een nieuwe laptop. Op het moment heb ik een laptop die nog uitstekend dienst doet, ware het niet dat hij een aantal kleine mankementen heeft, waar ik mij in de loop der tijd meer en meer aan ben gaan ergeren. Nu wil het toeval zo zijn dat mijn betere wederhelft ook vindt dat ze toe is aan vernieuwing en verbetering van haar hardware, omdat Windows na een tijdje nu eenmaal trager gaat draaien, zeker op een netbook. De grote vraag is nu: wie krijgt de nieuwe laptop? In dit artikel zal ik het spannende relaas geven van wie uiteindelijke gelukkige winnaar(es) is geworden. Acer Aspire 7750 Op het moment gebruik ik een Acer Aspire 7750 voor al mijn dagelijks werk. Het is vergelijkbaar met deze laptop op tweakers behalve dat de processor een Intel® Core™ i5-2450M CPU @ 2.50GHz × 4 is. Het heeft ook een 17,3" scherm en 6 GB RAM-geheugen en een HDD-schijf van 500 GB met Intel HD Graphics (Intel Corporation 2nd Genera

The Detention of Mr. Mouaz Al-Khatib

The Syrian Security Forces has detained Mr Ahmad Mouaz Al-Khatib Al-Hasani on Thursday the 5th of May 2011. The Political Security Fo rces is still retaining Mr Al-Khatib till this moment.  Mr Al-Khatib is one of the leading moderate Syrian Scholars, the former Imam of Grand Umayyad Mosque of Damascus and The former Chairman of the Islamic Civilizing Society.  We urge all national, international and diplomatic authorities to exert pressure on the Syrian Regime to release Mr Al-Khatib Immediately and avoid further violation acts against the Syrian people. Mr. Ahmad Mouaz Al-Khatib Al-Hasani: Born in Damascus 1960. Studied Applied Geophysics and worked as a Petrophysical Engineer for six years at The AFPC (Al Furat Petroleum Company, Shell Syria). Member in The Geological Syrian Society, and Syrian Society for Psychological Sciences. Author of hundreds of books and articles in different social and Islamic studies. One of the leading moderate scholars in Syria. The former Imam o

Waarom Linux?

Het is nu onderhand al wel een tijdje geleden sinds ik overgestapt ben van Microsoft Windows naar de Linuxdistributie genaamd Ubuntu van het bedrijf Canonical. Sinds de dag dat ik het op mijn computer heb geïnstalleerd heb ik er geen seconde over nagedacht om weer helemaal terug over te schakelen naar Windows. Ik wilde graag met andere mensen mijn reis delen, dit om aan te tonen dat je geen geweldige computernerd hoeft te zijn om een zogenaamde power user te worden. Dat wil zeggen dat jij degene bent die bepaald wat er gebeurd op het scherm en niet de computer. Beginnend bij het begin Pas in 2007 heb ik voor het eerst een eigen computer kunnen kopen. Dit was een Acer Aspire 9410Z een desktopvervanger met een 17 inch-scherm een processor van 1.660 MHz en een maximaal intern geheugen van 2 Gb. Toen wist ik nog niet wat een processor precies was, noch waar RAM-geheugen precies voor diende. Het enige wat me toen uitmaakte was dat het een groot scherm had, zodat ik het kon gebruiken a