Doorgaan naar hoofdcontent

Aankondiging aankoop Korora van ThinkPenguin


Al enige tijd ben ik aan het denken over het aanschaffen van een nieuwe laptop. Op het moment heb ik een laptop die nog uitstekend dienst doet, ware het niet dat hij een aantal kleine mankementen heeft, waar ik mij in de loop der tijd meer en meer aan ben gaan ergeren. Nu wil het toeval zo zijn dat mijn betere wederhelft ook vindt dat ze toe is aan vernieuwing en verbetering van haar hardware, omdat Windows na een tijdje nu eenmaal trager gaat draaien, zeker op een netbook. De grote vraag is nu: wie krijgt de nieuwe laptop? In dit artikel zal ik het spannende relaas geven van wie uiteindelijke gelukkige winnaar(es) is geworden.

Acer Aspire 7750

Op het moment gebruik ik een Acer Aspire 7750 voor al mijn dagelijks werk. Het is vergelijkbaar met deze laptop op tweakers behalve dat de processor een Intel® Core™ i5-2450M CPU @ 2.50GHz × 4 is. Het heeft ook een 17,3" scherm en 6 GB RAM-geheugen en een HDD-schijf van 500 GB met Intel HD Graphics (Intel Corporation 2nd Generation Core Processor Family Integrated Graphics Controller (rev 09) om precies te zijn). Ik had hem gekocht als een desktopvervanger, omdat ik de EEE PC achter de hand had om mee te nemen als ik ergens naar toe ging (zoals naar college, werk of gewoon op reis). Deze rol van desktopvervanger vervulde hij voortreffelijk, ware het niet dat met het gebruiken ervan enkele dingen gingen opspelen.

Perikelen

In de Acer laptop liet de grafische kaart wat te wensen over. Ik kon namelijk niet al de spellen spelen die ik gekocht had van de Humble Indie Bundle. En sommige van de spellen die ik kon spelen, liepen niet altijd even vloeiend. Bij het aanschaffen had ik hier niet goed over nagedacht, omdat ik niet had gedacht dat ik spellen zou gaan spelen. Ik had alleen had scenario in gedachten dat ik erop zou gaan werken. Nu maakt dit echter minder uit, omdat ik sinds kort vader ben geworden en spelletjes spelen (door mij) op deze computer er voorlopig niet meer in zit en daarbij nog: als ik moet kiezen tussen gekke bekken trekken naar mijn zoon en hem te kunnen zien lachen en kraaien van plezier en een level verder komen in Bastion, dan is de keuze snel gemaakt.

Een volgend probleem dat ik tegen kwam, was dat ik in Linux, welke versie of distributie dan ook, niet de helderheid van het beeldscherm kon aanpassen. Hierdoor stond de helderheid altijd op de volle 100%. Overdag maakt dit niet zoveel uit, maar wanneer je 's avonds of 's nachts nog wat wil doen en je moet naar een fel verlicht scherm kijken, dan gaat dit snel vervelen. Na wat zoeken in wat vraagbaken en fora kwam ik erachter dat dit een probleem is dat meer mensen hebben bij verschillende laptops van Acer en hier was een oplossing voor. Er moest slechts een kleine aanpassing gedaan worden in /etc/default/grub. Ik kon hierna gewoon de helderheid veranderen via de toetsen op mijn toetsenbord, echter, hier kreeg ik dan geen notificatie van te zien, wat normaliter wel het geval is. Daarnaast is het ook zo dat wanneer de laptop niet op de netstroom, maar op de accu liep, liep hij geregeld vast. Dan reageerde het systeem op het commando van de muis, de touchpad noch het toetsenbord. In deze tijd heb ik aan grote werkstukken (iets wat tegenwoordig papers genoemd wordt) moeten werken, waarbij het me een aantal maal grote moeite heeft gekost om de beschadigde bestanden te herstellen naar vorige versies. Maar dit is niet iets waar je rekening mee wilt houden als je koortsachtig deadlines probeert te halen.

Daarbij wilde het toeval dat ondertussen de netbook van mijn partner kapot ging. De plek waar de plug van de adapter in moest om de accu op te kunnen laden functioneerde niet naar behoren. Om een of andere reden maakte hij geen contact meer met de accu, waardoor deze niet meer kon opladen. Het vervangen van dit onderdeel kostte te veel om nog de moeite te zijn. Daarom ging zij mijn ASUS EEE PC gebruiken als haar primaire laptop. Hierdoor ben ik deze eigenlijk kwijtgeraakt als reislaptop. Zoals eerder gezegd is de Acer Aspire een 17,3" laptop, dat is nogal een bakbeest. Los van dat hij heel groot is en veel plek inneemt in mijn rugtas, waar hij nog maar net in past, is hij ook nog eens lomp zwaar, bijna drieënhalve kilo. Dat was niet erg praktisch om overal mee rond te zeulen.

Nu de laatste tijd heb ik last van dat de letter <r> niet meer goed functioneert. Dit is bijzonder irritant als je lange teksten moet schrijven en je constant terug moet gaan, omdat de helft van de r'en die je hebt aangeslagen niet zijn geregistreerd. Ik heb al gekeken of hier iets onder zit, maar ik heb zo niks kunnen zien en ik durf hem niet zomaar los te trekken. Eigenlijk zou ik op YouTube een filmpje moeten zoeken over hoe ik dit het beste kan oplossen, maar ookal zou dit weer terug in orde zijn, de voorgaande redenen die genoemd zijn geworden, met name het regelmatig vastlopen, zijn genoeg redenen om eens goed na te denken over andere opties.

ASUS EEE PC 1215N

Deze computer heb ik eigenlijk aangeschaft voor de Acer Aspire 7750. Het was mijn tweede computer. Mijn allereerste computer was ook een 17" laptop en nog een groter bakbeest dan de Acer. Omdat ik in die tijd me heel veel verplaatste had ik toen gekozen voor een kleine, lichtere computer. In die tijd waren de netbooks een rage (iets dat nu weer terug aan het komen is met de Chromebooks en de netbooks die Microsoft als reactie daarop gaat uitbrengen) en ik deed er graag aan mee. Al helemaal omdat het gerucht ging dat Linux goed draaide op de EEE PC-serie van ASUS. Daarom kocht ik de, op dat moment, nieuwste versie ervan in die serie en ze hadden gelijk, ik kon prima Linux draaien naast Windows 7. Het heeft een 12,1" scherm met een resolutie van 1366x768. De processor is een Intel Atom D525 1,8GHz met 2 GB RAM-geheugen met een HDD van 250 GB en als grafische kaart een Nvidia ION 2. Het heeft me een aantal jaar goed dienst gedaan.

Perikelen

Het enige dat er aan schortte was dat het eigenlijk een netbook was en dat ik er dingen mee wilde doen die wat meer verwachten van de processor en de grafische kaart. Hierdoor voelde ik me wat beperkt in de dingen die ik kon doen en de verschillende Linuxdistributies die ik uit kon proberen (KDE draaien op zo'n netbook vereist namelijk veel geduld). Los daarvan begint deze netbook nu ook aan het einde van zijn Latijn te komen. De batterij gaat nog maar een uur mee, waar dat voorheen minstens drie keer zo lang was. In Windows wordt er zelfs een waarschuwing afgegeven waarin er geadviseerd wordt om de batterij te vervangen. Ook is het zo dat je merkt dat deze netbook nu ook al een aantal jaar oud is. Linuxdistributies die op de Acer Aspire vloeiend en vlekkeloos lopen, hebben op deze netbook wat hortende animaties.

Los daarvan is het toetsenbord wat klein (het is immers maar een 12" netbook) en ik heb nogal grote handen, dus lang typen hierop voel je wel aan het einde van de dag. Afgezien daarvan is er eigenlijk weinig aan te merken hierop. Om hem wat nieuw leven in te blazen zou ik eigenlijk alleen de batterij moeten vervangen en dan zou hij in principe weer volop gebruikt kunnen worden, maar niet meer door mij.

Wat nu?

De ene laptop is te groot, de ander is te klein. De ene is te traag en de ander loopt vast. Wat nu? Het antwoord is simpel: men koopt een nieuwe. Dat is nu ook precies wat ik gedaan heb. Deze keer heb ik echter een andere voornaamste vereiste gesteld aan de computer die ik zou kopen dan aan de vorige laptops die ik heb gekocht: Deze laptop zou voorgeïnstalleerd moeten zijn met Linux en ik moet de garantie hebben dat ze vlekkeloos werkt met Linux. Na nu een aantal jaren op Linux te zitten is het erg vervelend geworden dat elke keer als er een nieuwe versie van een Linuxdistributie uitkwam ik maar moest hopen dat de verschillende stuurprogramma's voor dingen als de grafische kaart en draadloos netwerk maar zouden blijven werken. Doordat steeds meer spellen voor Linux worden ontwikkeld heb ik met de eerste nog maar weinig problemen gehad, maar het is wel eens gebeurd dat mijn draadloze netwerkkaart niet meer werkte, doordat het stuurprogramma niet beschikbaar was voor de versie van de Linuxdistributie die ik op dat moment gebruikte. Dat is erg vervelend en ik wilde dit soort problemen voorkomen.

Het eerste bedrijf dat me te binnen schoot was System76. Dit omdat de slagzin van Chris Fisher van Jupiter Broadcasting wanneer hij reclame maakt voor dit bedrijf

"Stop fighting with your hardware and start playing with your Linux". 

(Stop met je hardware vechten en ga spelen met Linux). De computers die zij echter verkopen zijn geen goedkope computers. Dit komt doordat de computers die ze verkopen ook serieus goede computers zijn. Daarbij komt ook nog eens dat er hoge verzendkosten verbonden zijn aan het opsturen van de computer, dus helaas was het geen optie om bij dit bedrijf er een te kopen, ook al zou ik er graag een van hen willen hebben.

Toen ben ik gaan kijken of er geen Nederlands bedrijf was, of in ieder geval een dat dichter bij huis is, dat laptops verkocht. Het enige wat ik kon vinden waren wat verouderde sites van bedrijven die waarschijnlijk niet meer bestonden of in ieder geval weinig zaken deden. Dan maar weer terug verder internationaal. Hier kon ik er twee vinden: ZaReason en ThinkPenguin. ZaReason heeft naar mijn idee een bredere en betere selectie aan laptops voor aantrekkelijkere prijzen, maar helaas verscheepten zij niet naar Nederland. Zij deden dit wel in het verleden, maar doordat ze te vaak bestellingen kregen uit een bepaalde selectie (niet-Engelstalige) landen waarna niet betaald werd, zijn ze hiermee gestopt. Dat is erg jammer. De andere, ThinkPenguin, verscheepte wel haar laptops naar Nederland en hiermee was ze eigenlijk de enige reële optie die ik had. Zij boden drie laptops aan, de eerste had een verouderde processor en de derde was naar mijn smaak te duur voor hetgeen ze aanbood.

Korora Penguin

De keuze die uiteindelijk overbleef was de Korora Penguin GNU / Linux Notebook. Nu mijn eerste wens in vervulling was gegaan, was het tijd om te kijken wat ik nog meer verlangde van mijn toekomstige gemaal.

Harde schijf

Wat zeker was, is dat ik een SSD wilde hebben. Draaiende harde schijven zijn echt iets van de verleden tijd en ondertussen heb ik al zo veel goeds gehoord over de statische harde schijven dat ik er bijna niet meer omheen kan. Het nieuwe is er ondertussen vanaf en de kinderziektes uitgewerkt, dus ik hoef ook niet bang te zijn om op problemen te stuiten met het gebruik ervan, er zal genoeg documentatie van zijn en daarbij nog: de computer was gemaakt om vlekkeloos te draaien met Linux, dus problemen hiermee zou ik helemaal niet moeten krijgen, ik zou hoogstens de kernel zo kunnen configureren dat de laptop optimaal gebruik zou maken van deze SSD. Helaas was er in deze laptop maar één schijf beschikbaar, anders had ik er op een later tijdstip een tweede SSD in kunnen (laten) monteren. Daarom heb ik de kleinste SSD gekozen, daar ik maar weinig muziek heb, geen video's, verder alleen maar tekstbestanden. Nu ik een zoon heb, heb ik wel een hele hoop foto's en video's, maar die bewaar ik dan maar als back-up op een van mijn andere computers en mijn externe harde schijf.

Scherm

Zoals u waarschijnlijk heeft opgemerkt tijdens het lezen van dit artikel, heb ik wat geschommeld tussen twee extremen van schermgroottes. Mijn eerste laptop was een bullebak van 17", daarna een netbook van 12", nu weer een van 17,3". Omdat ik geleerd heb van mijn vorige aankopen en de verschillende manieren hoe ik mijn laptop gebruik, heb ik nu maar opnieuw gekozen voor de gulden middenweg. Deze laptop is namelijk een 14" laptop met een schermresolutie van 1366x768. Het scherm is een glossy breedbeeldscherm. Ik wilde eigenlijk een mat beeldscherm uitproberen, maar hierdoor ging er bijna een derde van de prijs bovenop en dat was me het experiment niet waard. Een mat scherm moet volgens wikipedia verhinderen dat het scherm gaat spiegelen. Daar ik eigenlijk toch niet zoveel buiten zit met mijn laptop, zal dit wel niet zo'n probleem vormen. De schermresolutie is ook niet erg hoog. De nieuwe standaard begint eigenlijk wel 1080p te worden, maar omdat ik hierin geen keuze had bij deze laptop moest ik het maar hiermee doen. Deze laptop is er wel een waar ik het lang mee uit wil houden (minstens toch een jaar of 5), dus moest ik hier toch wel even twee keer over nadenken. Maar omdat ik op het moment en in de nabije toekomst weinig tot grafisch werk doe en als het echt moet thuis toch op een externe monitor kan aansluiten, zou dit geen probleem moeten vormen. Onderweg gebruik ik hem meestal als een veredelde typemachine, daarbij is de schermresolutie niet zo belangrijk.

RAM

Het liefste wilde ik eigen 8 GB RAM hebben, dit niet omdat ik op dit moment dagelijks meer dan 4 GB RAM gebruik (de standaard hoeveelheid), maar omdat ik de laptop voor lange tijd wil gaan gebruiken. Maar aangezien dit $104 extra zou kosten, vond ik dat niet waard. In principe gebruik ik het niet en voorzie ik ook niet dat ik programma's zal gaan gebruiken die zoveel RAM zullen gaan gebruiken. Het enige dat ik hiervoor gebruik is Virtualbox, maar dat kan ik alsnog doen. Daarbij nog, ik kan ook een swap-partitie instellen die wat druk van de ketel kan halen voor het RAM. Ook is het niet zo dat programma's of besturingssystemen in de nabij toekomst bijzonder veel meer RAM zullen gaan gebruiken, zodat ik te kort zou komen.

Parafernalia

Een tijd geleden hebben we een bluetooth speaker gekocht om onze mobiele telefoons en laptops op aan te sluiten, zodat we beter konden genieten van de muziek die we afspelen. De speakers op de respectievelijke apparaten zijn niet al te best en een wat hogere kwaliteit geluid en de mogelijkheid om het wat harder te zetten is wel prettig. Daarom heb ik ook een bluetoothadapter toe laten voegen, zodat ik hier via de nieuwe laptop ook gebruik kon maken. Daarnaast heb ik geen dualband draadloze netwerkkaart besteld, ik weet niet wat het doet, en ik doe er niks speciaal mee, dus heb ik het ook niet nodig. Een muis en muismat waren ook niet nodig, ik heb al een bedrade muis die ik makkelijk overal mee kan nemen, waar ik overigens geen muismat voor nodig heb. Een extra USB-stick had ik ook niet nodig, ik heb er onlangs nog een van 16 GB gratis gekregen en een USB-hub was ook niet nodig, omdat ik niet vaak meer dan drie dingen (dat is de hoeveelheid USB-poorten er aanwezig zijn op de laptop) aansluit op mijn laptop.

Recensies

Voordat ik de laptop wilde bestellen heb ik natuurlijk eerste wat gezocht wat andere mensen voor ervaringen hadden met deze laptop. Ik kon er eigenlijk maar één vinden (http://www.linux.org/threads/how-great-is-the-korora.5955/). Gelukkig was deze redelijk recent (geplaatst op 5 mei 2014), maar ik vond dit wel erg weinig. Ik vraag mezelf af of dit bedrijf zo weinig bestellingen binnenkrijgt, of dat mensen gewoonweg geen reviews op het internet ervan zetten. Om dit soort bedrijven wat te steunen, ze hebben het immers al moeilijk genoeg met de oneerlijke concurrentie waar ze tegen op moeten boksen, heb ik besloten om, wanneer ik de laptop binnen krijg, een recensie ervan te schrijven. Ik heb gevraagd om er elementary OS Luna unstable op te installeren en dat is de Linuxdistributie waarmee ik ze zal gaan recenseren.

Nu rest me alleen nog het in spanning afwachten totdat de postbode bij ons aan de deur belt...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom Linux?

Het is nu onderhand al wel een tijdje geleden sinds ik overgestapt ben van Microsoft Windows naar de Linuxdistributie genaamd Ubuntu van het bedrijf Canonical. Sinds de dag dat ik het op mijn computer heb geïnstalleerd heb ik er geen seconde over nagedacht om weer helemaal terug over te schakelen naar Windows. Ik wilde graag met andere mensen mijn reis delen, dit om aan te tonen dat je geen geweldige computernerd hoeft te zijn om een zogenaamde power user te worden. Dat wil zeggen dat jij degene bent die bepaald wat er gebeurd op het scherm en niet de computer. Beginnend bij het begin Pas in 2007 heb ik voor het eerst een eigen computer kunnen kopen. Dit was een Acer Aspire 9410Z een desktopvervanger met een 17 inch-scherm een processor van 1.660 MHz en een maximaal intern geheugen van 2 Gb. Toen wist ik nog niet wat een processor precies was, noch waar RAM-geheugen precies voor diende. Het enige wat me toen uitmaakte was dat het een groot scherm had, zodat ik het kon gebruiken a

The Detention of Mr. Mouaz Al-Khatib

The Syrian Security Forces has detained Mr Ahmad Mouaz Al-Khatib Al-Hasani on Thursday the 5th of May 2011. The Political Security Fo rces is still retaining Mr Al-Khatib till this moment.  Mr Al-Khatib is one of the leading moderate Syrian Scholars, the former Imam of Grand Umayyad Mosque of Damascus and The former Chairman of the Islamic Civilizing Society.  We urge all national, international and diplomatic authorities to exert pressure on the Syrian Regime to release Mr Al-Khatib Immediately and avoid further violation acts against the Syrian people. Mr. Ahmad Mouaz Al-Khatib Al-Hasani: Born in Damascus 1960. Studied Applied Geophysics and worked as a Petrophysical Engineer for six years at The AFPC (Al Furat Petroleum Company, Shell Syria). Member in The Geological Syrian Society, and Syrian Society for Psychological Sciences. Author of hundreds of books and articles in different social and Islamic studies. One of the leading moderate scholars in Syria. The former Imam o

This is why you FAIL!

Of hoe een nerd op een productieve manier stoom afblaast Sinds ik op de Reddit van the Linux Action Show een presentatie over de geschiedenis van gamen op Linux ben tegengekomen, ben ik in de ban geraakt van alle Linux Fests en verschillende presentaties gaan kijken. In het jaar 2011 stak de titel van onderstaande presentatie met kop en schouders boven de rest uit, dus besloot ik deze te kijken. De presentator genaamd Tom Callaway is niet de minste persoon. Uit zijn introductie blijkt dat hij al zeker 10 jaar ervaring heeft bij Fedora met het onderhouden van paketten en deze verpakken in rpm-formaat. Op het moment onderhoudt hij meer dan 350 paketten en ook nog eens Chromium. Daarnaast behandelt hij ook nog gerechterlijke disputen, waarvan zijn kennis over licensies komt. Nu heeft hij gedurende deze jaren dat hij gewerkt heeft voor Fedora de nodige frustraties opgelopen met zijn werk. Als een echte wiskundige en computernerd heeft hij deze frustraties gekwantificeerd