Doorgaan naar hoofdcontent

Waarom open source zo fantastisch is: reden #1

 Verhaallijn

Onlangs heb ik aan den lijve mogen voelen waarom open source software zo fantastisch is voor gebruikers ervan en in dit weblogartikel zal ik het relaas hiervan geven.
elementary OS heeft onlangs een eigen app store uitgebracht waarin je zelf kan kiezen wat je wil betalen voor een programma. Zelf ben ik, helaas, niet vaardig genoeg om op het gebied van het programmeren hieraan bij te dragen. Om dit initiatief toch te steunen dacht ik dat ik misschien enkele van de nieuw uitgebrachte programma's kon recenseren, zodat deze, de app store en zo mogelijkerwijs ook andere programma's wat meer in de schijnwerpers zouden kunnen komen te staan. 
Bij het recenseren van één van deze programma's ben ik een fout in het programma tegengekomen. Bij programmatuur die niet volgens een open source-model ontwikkeld worden, zou het nu niet duidelijk zijn hoe je te werk zou moeten gaan om dit te laten verhelpen. Misschien dat je in de app store waar je het gekocht zou hebben een recensie zou kunnen achterlaten waarin je deze fout aangeeft, waarna je mag hopen dat de ontwikkelaar dit ziet, daarna erop reageert en er dan ook iets mee gaat doen. Misschien dat je een forum kan afstruinen waarin je dit kan melden, waarop je weer moet hopen dat de juiste persoon dit opmerkt en hier iets mee doet. Misschien dat er ergens een e-mailadres te vinden is op een website waarop de ontwikkelaar te contacteren is die er dan hopelijk iets mee gaat doen. Er is geen eenduidig protocol dat men kan volgen dat een gewenst resultaat oplevert, noch is het voor een gebruiker inzichtelijk wat er gedaan wordt met de feedback die je geeft.

Maar FLOSS

Bij Free Libre Open Source Software of FLOSS is dit echter niet het geval, zeker niet in elementary-project, daar is alles makkelijk te vinden op Github. Dit geldt ook voor alle projecten die via de app store van elementary gepubliceerd worden. Het was dan ook niet moeilijk om de bug te rapporteren. Omdat er binnen de FLOSS-gemeenschap vaak een erg coöperatieve sfeer is, wordt het gewaardeerd dat er op welke manier dan ook bijgedragen wordt aan een project. Ook al ben je niet helemaal bekend met de juiste etiquette of protocollen, als men aanvoelt dat je welwillend bent en op een productieve en opbouwende manier bij wil dragen, dan nemen ze dat voor lief. Wanneer je inspanningen zo gewaardeerd worden en dit direct leidt tot tastbare verbeteringen, dan geeft dit een machtig goed gevoel. Dit gevoel heb ik vandaag mogen ervaren. Het is mij, als eenvoudige gebruiker van de software, gelukt om een nieuwe bug te ontdekken in het programma Notes-up dat ik gebruik. Met slechts een beetje communicatie over en weer is binnen enkele dagen, dankzij de hulp van ontwikkelaars die werken aan verschillende programma's, deze bug verholpen en een oplossing voor dit probleem gepubliceerd. Hierdoor zullen maar liefst drie verschillende programma's, en potentieel meer, geen last meer hebben van deze bug. In de onderstaande tijdlijn kunt u zien hoe makkelijk en snel dit verlopen is geworden.

Tijdlijn

23 juli 2017

  • Bug ontdekt in Notes-up.

24 juli 2017

  • YouTubevideo gemaakt om de bug te documenteren:
  • bug gerapporteerd op de github van Notes-up,
  • bijna meteen antwoord gekregen van Philip Scott en doorgestuurd naar de oorzaak van het probleem.

25 juli 2017

  • Bug gerapporteerd op de github van Quilter,
  • wederom bijna meteen antwoord gekregen van lainsce,
  • Philip Scott (de auteur van Notes-up) mengt zich in de discussie om de oorzaak van het probleem te verduidelijken,
  • lainsce (de auteur van Quilter) belooft in de volgende versie van Quilter dit probleem te verhelpen.

26 juli 2017

  • Nieuwe versie van Quilter gepubliceerd waarin het probleem verholpen is:

Reacties

Populaire posts van deze blog

Aankondiging aankoop Korora van ThinkPenguin

Al enige tijd ben ik aan het denken over het aanschaffen van een nieuwe laptop. Op het moment heb ik een laptop die nog uitstekend dienst doet, ware het niet dat hij een aantal kleine mankementen heeft, waar ik mij in de loop der tijd meer en meer aan ben gaan ergeren. Nu wil het toeval zo zijn dat mijn betere wederhelft ook vindt dat ze toe is aan vernieuwing en verbetering van haar hardware, omdat Windows na een tijdje nu eenmaal trager gaat draaien, zeker op een netbook. De grote vraag is nu: wie krijgt de nieuwe laptop? In dit artikel zal ik het spannende relaas geven van wie uiteindelijke gelukkige winnaar(es) is geworden. Acer Aspire 7750 Op het moment gebruik ik een Acer Aspire 7750 voor al mijn dagelijks werk. Het is vergelijkbaar met deze laptop op tweakers behalve dat de processor een Intel® Core™ i5-2450M CPU @ 2.50GHz × 4 is. Het heeft ook een 17,3" scherm en 6 GB RAM-geheugen en een HDD-schijf van 500 GB met Intel HD Graphics (Intel Corporation 2nd Genera

The Detention of Mr. Mouaz Al-Khatib

The Syrian Security Forces has detained Mr Ahmad Mouaz Al-Khatib Al-Hasani on Thursday the 5th of May 2011. The Political Security Fo rces is still retaining Mr Al-Khatib till this moment.  Mr Al-Khatib is one of the leading moderate Syrian Scholars, the former Imam of Grand Umayyad Mosque of Damascus and The former Chairman of the Islamic Civilizing Society.  We urge all national, international and diplomatic authorities to exert pressure on the Syrian Regime to release Mr Al-Khatib Immediately and avoid further violation acts against the Syrian people. Mr. Ahmad Mouaz Al-Khatib Al-Hasani: Born in Damascus 1960. Studied Applied Geophysics and worked as a Petrophysical Engineer for six years at The AFPC (Al Furat Petroleum Company, Shell Syria). Member in The Geological Syrian Society, and Syrian Society for Psychological Sciences. Author of hundreds of books and articles in different social and Islamic studies. One of the leading moderate scholars in Syria. The former Imam o

Waarom Linux?

Het is nu onderhand al wel een tijdje geleden sinds ik overgestapt ben van Microsoft Windows naar de Linuxdistributie genaamd Ubuntu van het bedrijf Canonical. Sinds de dag dat ik het op mijn computer heb geïnstalleerd heb ik er geen seconde over nagedacht om weer helemaal terug over te schakelen naar Windows. Ik wilde graag met andere mensen mijn reis delen, dit om aan te tonen dat je geen geweldige computernerd hoeft te zijn om een zogenaamde power user te worden. Dat wil zeggen dat jij degene bent die bepaald wat er gebeurd op het scherm en niet de computer. Beginnend bij het begin Pas in 2007 heb ik voor het eerst een eigen computer kunnen kopen. Dit was een Acer Aspire 9410Z een desktopvervanger met een 17 inch-scherm een processor van 1.660 MHz en een maximaal intern geheugen van 2 Gb. Toen wist ik nog niet wat een processor precies was, noch waar RAM-geheugen precies voor diende. Het enige wat me toen uitmaakte was dat het een groot scherm had, zodat ik het kon gebruiken a